Verfbrouwerij

Hoe we samen Verfbrouwerij op de markt zetten

Hoe zet je een gloednieuw consumentenmerk in een markt die al best vol is? Daarover dachten we mee met Verfbrouwerij, van de merknaam tot digital marketing.

Unison klant cases
Samenvatting

Verfbrouwerij biedt consumenten topkwaliteit verf én volop inspiratie, waarbij het uitgangspunt is om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. En dat stralen ze uit! Je merkt het wanneer je op de website bent, in al hun uitingen én in hun verhaal.
De pay off is niet voor niets; 'makkelijk voor jou'!

Werkzaamheden
Webdesign
Online Marketing
Projectteam
Dennis Sikkenga
Dennis
Pascal Meulenbelt
Pascal
Jort Bloem
Jort
De verfbrouwerij Case een klant van Unison
De mobiele website van de verfbrouwerij
No items found.

Van groothandel naar consumentenhandel

In 2021 kwamen Robin en Monique, de eigenaren van VerfPlus in Nijverdal, bij ons met de ambitie om een eigen verfmerk voor consumenten te maken. Zij zijn al jarenlang een vertrouwd adres voor de schildersbedrijven die bij groothandel VerfPlus alle verfspullen in kopen. Nu willen ze dus ook graag de consumentenmarkt op. Uitgangspunt is dat ze zo goed mogelijke service willen leveren, klanten willen inspireren en dat ze eigen, unieke kleuren verf kunnen aanbieden. Daarmee kan het nieuwe verfmerk een heel aantrekkelijk alternatief zijn voor de standaardmerken zoals Histor en Flexa.

Lees meer
Lees minder
No items found.
Gefaseerd het merk tot leven brengen.

Uiteraard begonnen we met een businesscase, zoals we met andere klanten ook doen. Daarbij geven we antwoord op talloze vragen. Hoeveel volume zit er in de markt? Wat zijn de klikprijzen? Welke concurrenten zitten daar? Wat zou je moeten investeren? Wat zou je gemiddelde ordewaarde kunnen zijn? Wat zou een gemiddelde bestelling je kosten? Kan dat uit qua marge en rendement? Wat moet dan je prijsstelling worden? Wat zou een advies zijn qua budget om te reserveren voor je traffic? Dat hebben we allemaal uitgezocht. Van daaruit startten we met het positioneringstraject. We zijn gaan kijken welke merken er allemaal zijn in deze branche. Heb je ook unieke merken die iets anders doen dan Flexa en Histor, die je niet zo snel bij de bouwmarkt vindt? Wat zou je dan anders kunnen doen dan de rest? Vervolgens hebben we daar een specifieke route voor gekozen. Waarbij het credo daar is dat Verfbrouwerij het je zo makkelijk mogelijk wil maken. Dat doen ze dus door eigenlijk zeven dagen in de week te reageren en service te leveren. Maar ook door al hun producten te presenteren vanuit een stuk inspiratie. Ze hebben van alle eigen kleuren testers die je heel voordelig thuis kunt krijgen en zo zijn er nog een aantal zaken. Daar is een positionering uitgekomen en zo hebben we ook de merknaam Verfbrouwerij bedacht.

Lees meer
Lees minder

Ambachtelijk tot in de huisstijl.
Alles aan het merk Verfbrouwerij straalt uit dat het heel ambachtelijk is. Het gaat ook over de brouwers in het merkverhaal, waarbij zij zelf voor je klaarstaan om je te helpen, waarbij ze prachtige kleuren en combinaties voor je hebben samengesteld. De pay-off naast de merknaam is dan ook ‘Makkelijk voor jou’.
Vanuit daar zijn wij aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een huisstijl inclusief huisstijlhandboek voor Verfbrouwerij. Fris, heel anders dan anders, waar ook hele leuke visuele accenten in zitten van stroken van een kwast. Het is een beetje ruw, met veel pasteltinten. Smaakvol en rustig. Toen kwam de hele uitdaging om alle middelen daaromheen te bedenken. Van kleurenwaaiers in de huisstijl tot aan roerstokjes, testverpakkingen die je kunt bestellen, verpakkingsmateriaal en tape. En de verfpotten uiteraard, van de lakpotjes, tot de inlays. Dat was wel heel tof om te doen. Alles past compleet bij elkaar, het is echt één totaalconcept.


No-code webshop

Zonder webshop kun je online natuurlijk geen verf verkopen, dus daar zijn we mee aan de slag gegaan. Daarvoor hebben we gekozen voor Shopify, een no-code oplossing. Het is een kant-en-klare webwinkel geworden waar alles in zit om ook te bewijzen dat het hele concept werkt. Op basis van de antwoorden uit onze businesscase hebben we voor de ontwikkeling van de webshop in Shopify ook een SEO-fundament gemaakt als een URL-structuur. Daarbij hebben we ook geadviseerd over welke categorieën wel en niet in de site zouden moeten. Plus een SEO-briefing voor het schrijven van teksten, dus waar zit het grootste volume? Waar moet je aparte categorieën voor maken?

Drie doelgroepen

Voor de webshop hebben wij een Shopify-template aangekocht, dat hebben we helemaal omgebouwd naar Verfbrouwerij huisstijl, met waar nodig een stuk maatwerkcode. En natuurlijk ook een contentplan als onderdeel van een overkoepelend marketingplan. Verfbrouwerij richt zich op drie doelgroepen:

De startende klusser: een jonger iemand die een eerste huis koopt of gaat huren.
De hobbyklusser: een wat ouder iemand die het leuk vindt om af en toe het huis anders te maken.
De ervaren klusser: de fanatieke doe-het-zelver die ook al het buitenschilderwerk doet.

In het contentplan omschrijven we wat we plaatsen op welke kanalen voor welke doelgroep. Denk aan Facebook, Instagram, TikTok en Pinterest, waarbij die laatste een heel belangrijk kanaal is voor Verfbrouwerij, omdat veel mensen daar inspiratie zoeken voor het opnieuw schilderen van een woning. In het overkoepelende marketingplan hebben we omschreven wat de inzet van online en offline kanalen zou moeten zijn. Naamsbekendheid genereren is daarbij belangrijk. Via Pinterest willen we mensen dieper de marketingfunnel in trekken en ervoor zorgen dat alle producten via Shopping te vinden zijn. Met hele inspirerende foto's van bepaalde woonstijlen.

Verfbrouwerij
Slimme methode voor verticaal zoeken

Wij gebruiken Channable, een tool voor online marktplaatsen. Sterker nog, daar zijn we een partner van, dus we weten heel goed hoe we hiermee moeten werken. We hebben ervoor gezorgd alle producten en ook alle productvariaties in Channable komen, zodat we ze ook in Merchants Center of via bol.com of via wat voor marktplaatsen dan ook kunnen aanbieden. De grootste uitdaging was dat Verfbrouwerij zelf hun eigen kleuren heeft bedacht. Maar die kleuren hebben aparte namen. Bijvoorbeeld katoenbloem is een kleur, of muisgrijs. Als je kijkt naar zoekgedrag, dan zoeken mensen natuurlijk niet op ‘muurverf katoenbloem’. We zijn er trots op dat we een methode voor verticaal zoeken hebben ontwikkelend. Door deze vertaalslag valt katoenbloem in de categorie beige of grijs. Via Channable halen we de producten op en we tonen de titel katoenbloem, waarbij we grijs en beige toevoegen als woorden in de productnamen. En dan gaan de producten pas naar bijvoorbeeld Merchants Center voor Google Shopping, zodat we wel aansluiten op de vraag die mensen hebben met het aanbod. Dus als mensen zoeken op beige muurverf, dan komt dat product daarin terug. Dat was voor ons een behoorlijke legpuzzel om dat te doen voor al die kleuren.

Lees meer
Lees minder
Resultaat

Gemiddeld genomen hebbenproducten in Shopping een click-through-rate (CTR) van ongeveer een procent ofminder. Voor Verfbrouwerij hebben we best veel producten die het bijna 300%beter doen met een CTR van ruim 3%. Dat zagen we al in de eerste paar weken endat is eigenlijk bizar hoog voor een shoppingproduct. Dus daarin zien we ookdat onze aanname werkt. Nu we zien dat onzeonline aanpak werkt en dat er stapje bij beetje bestellingen binnenkomen, hebbenwe daarnaast een plan om offline media in te zetten om heel snel die naamsbekendheidte vergroten via outdoor, via billboarding, radio, etc. Maar primair draaien weop online marketing en online verkoop van deze producten. De ambitie is dat wijgemiddeld tien bestellingen per dag willen genereren binnen zes maanden. Vanuitdaar gaan we verder opschalen.

Verfbrouwerij

Samenwerken?

Heeft bovenstaande case jouw nieuwsgierig en interesse gewekt? Neem contact op en kijk wat wij voor je kunnen betekenen!

Neem contact op