Wat je moet weten over sociale media in 2024

Social Media

Auteur:
Benny
Datum:
December 28, 2023
Leesduur:
8 mins

Wat is er allemaal gaande in social medialand en waar moeten we in 2024 rekening mee houden? Dat alles aan veel en snelle verandering onderhevig is, dat weten we inmiddels wel. En dat AI tegenwoordig een grote rol speelt in de digitale wereld ook.
Maar ben je ook op de hoogte van de laatste trends en weet je al waar je wel en niet rekening mee moeten houden in 2024? Denk aan trends, AI, manieren van zoeken, de ontwikkelingen van TikTok, de opkomst van Threads. En kende je de term Edutainment al? Wij hebben het voor je uitgezocht - en ondervonden.

No items found.
No items found.
No items found.

Oké, toch een kleine disclaimer. Want laten we eerlijk zijn, we kunnen nu we bijna in 2024 zitten wel redelijk zeker zijn van wat er nu speelt en verder gaat gebeuren in 2024. Maar we weten ook zeker dat niemand in 2022 heeft voorspelt dat Twitter in 2023 'X' zou gaan heten. En holy shit wat zijn we hard gegaan met AI in 2023. Men vond er wat van; spannend, eng, gevaarlijk, supertof, handig, belachelijk... we hebben alles voorbij horen komen. En hoe gaat generatie Z om met alle informatie? Wat en hoe zoeken ze? Wie geloven ze? Welke kanalen zijn écht belangrijk en welke kanalen kunnen we beter geen tijd meer aan besteden? En gaat de marketing via TikTok dit jaar dan wel echt iets worden? Of blijven we met zijn allen toch een beetje voorzichtig? We kunnen het allemaal nu wel zeggen, maar wie weet hoe het over enkele maanden is. Hoe dan ook hebben we wel enkele zaken op een rijtje weten te zetten waarvan we verwachten dat die best wel steady zijn in 2024 en iets is waar we wel rekening mee moeten houden.

Keywords van dit jaar

Wil je goed vindbaar zijn op socale media? Dan zal je aan een aantal belangrijke aspecten moeten voldoen. Om goed vindbaar te zijn, moet je content voldoen aan AI ondersteunende, authentieke, actuele edutainment content.
Een hele mond vol belangrijke informatie en dit heeft alles te maken met waar de gebruiker nu behoefte aan heeft en door getriggerd wordt. Social platforms zijn hierdoor meer en meer gericht op het op maat entertainen van jou als individuele gebruiker. Zo zie jij de content die past bij de data die je zelf hebt opgebouwd. En niet meer alleen de content van de mensen die je volgt of waarmee je bevriend bent. De vraag of social media nog wel 'social' genoemd kan worden, is relevanter dan ooit Als gebruiker zien we in onze feeds steeds meer content van volslagen onbekenden of merken. De video’s op TikTok en Reels op Instagram zijn hier perfecte voorbeelden van. De inhoud van je vriende raakt steeds meer op de achtergrond, vervangen door content die volgens het algoritme het beste bij je past. Daarnaast gebruiken steeds meer jongeren TikTok, IG en YT als zoekmachine in plaats van Google. Maar wat betekent dit allemaal voor jou als bedrijf of bureau?

AI Integraties:
Er zal dit jaar geen enkel trendartikel worden geschreven zonder dat AI er een prominente rol in speelt. Dat geldt zeker ook voor sociale media. Onze relatie met AI begint meer en meer een haat-liefde-verhouding te worden en ergens in 2024 zal AI ook zijn waarde moeten gaan bewijzen. Zuckerberg verwoorde recent nog maar eens waar de mogelijke issues zitten en verschillende tech-giganten waarschuwen al voor AI. Gelijktijdig biedt het ook enorme mogelijkheden om verschillende werkzaamheden efficiënter te maken en de kwaliteit te verbeteren. De inzet van AI kan binnen sociale media op verschillende manieren grote impact hebben want het wordt steeds makkelijker om content te ontwikkelen zonder dat je enig verstand hoeft te hebben van een onderwerp. Denk aan het feit dat AI hulp kan bieden bij de inspiratie voor captions (beschrijvingen), het genereren van contentkalenders en het vormgeven van visuals.

Zoeken op sociale media:
In 2024 is de kans groot dat jouw doelgroep niet langer alleen via een zoekmachine naar jouw merk zoekt, maar via social media. Uit onderzoek blijkt namelijk dat jongeren tussen de 16 en 24 jaar TikTok en Pinterest het meest gebruiken als informatiebron. Het is dus belangrijk om je social media kanalen zoekmachineproof te maken en hierin wordt het gebruik van authentieke content, met de juiste informatie en hashtags belangrijker. Maar ook is het belangrijk om je biografieën en beschrijvingen in sociale media-profielen met belangrijke zoektermen en informatie over je merk aan te vullen.

Je eigen Fanbase:
De fanbase komt terug. Waarom? Vanwege het toenemende belang van owned media (platformen die je volledig in eigen beheer hebt). Deze ontwikkeling geldt voor het gehele digitale ecosysteem. Het is als merk cruciaal om de komende jaren eigen data te gaan opbouwen door het versterken van je eigen (owned) kanalen. Denk aan je e-maildatabase, je eigen website en/of eventuele app en natuurlijk je eigen sociale media profielen. In feite zijn je eigen sociale media profielen een soort van ‘semi-ownedmedia - echt jouw eigendom is het niet, maar de opgebouwde fanbase geeft je wel de kans heel gericht een doelgroep te bereiken die heeft gekozen je te volgen. Bovendien kun je met je fanbase weer soortgelijke doelgroepen bereiken.


Wat je moet weten over sociale media in 2024

Threads & Twitter: Dit jaar vinden de verkiezingen in Amerika plaats en dat wordt erop of eronder voor Twitter/ X. Inmiddels vindt er al langere tijd een leegloop plaats, omdat het social mediakanaal haatdragend zou zijn. Maar momenteel is er nog geen goed alternatief. Threads lijkt de grootste uitdager. Maar het social mediakanaal van Meta richt zich niet op de actualiteit en trending topics. Nu nog de grootste onderscheidende factor van Elon Musk's social mediakanaal.

Het is echt bizar hoe snel alles veranderd op social media

Benny
Unison elementen

TikTok wordt volwassener: TikTok is onder gen Z misschien wel het populairste social mediakanaal. Maar ook oudere doelgroepen weten TikTok te vinden. Maar de 'circle of (social media) life' leert ons: Hoe meer ouderen en adverteerders er op een kanaal komen, hoe sneller de jongere doelgroep is geneigd een nieuw kanaal te zoeken. We zagen het in het verleden met Facebook, Instagram en nog dieper in de geschiedenis: MySpace en Hyves. Zodra de ouders lid worden, vertrekken de kinderen. In 2024 gaan we hier de eerste tekenen van zien. Snapchat lijkt op dit moment het beste alternatief, want daar krijgen ouders niet of nauwelijks mee wat hun kinderen doen. Snapchat zelf is de mogelijkheden voor bedrijven met creator- en bedrijfspagina's steeds meer aan het uitbreiden.

Edutainment: 'Edutainment' gaat in 2024 dan ook een belangrijke rol spelen. Korte filmpjes, waarin plezier en educatie samen komen. De uitdaging zit hem vervolgens om de aandachtsspanne te vergroten en uit te dagen door te klikken naar een landingspagina of een langere informerende video.

Short-Form: Short-Form video is niet langer een opkomende trend, maar de standaard. Short form video content is elke soort content wat onder 60 seconden is. Volgens sommige marketeers mogen echter de video's ook drie minuten duren. Deze content is bedoeld om snel en gemakkelijk te bekijken, en het kunnen ook fragmenten zijn uit YouTube video's. Langzaam maar zeker schuiven de short form video-functies steeds verder op naar centrale posities in de diverse social-apps. Het zal ons zelfs niet verbazen als we in 2024 al het omslagpunt gaan bereiken waarbij short form video-formaten de standaard gaan worden in de grote socialmedia-apps. Gelijktijdig zie ik ook dat merken wat langer nodig hebben in hun transitie naar short form. Vaak worden de generieke sociale media posts op dit moment nog omgevormd en ingezet als short form. Ben jij de transitie al aan het maken? Voeren short form video’s-creators straks de boventoon in jouw owned socialmediastrategie?

"Het is en blijft spannend om te zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren in 2024, maar als we bovenstaande punten in acht nemen en verwerken in onze strategie, kunnen we bijna niet fout zitten" Bij Nojesam gaan we in ieder geval wel aan de slag om dit door te voeren bij onszelf én onze klanten en houden jullie, zoals altijd, op de hoogte van alle nieuwste ontwikkelingen. Want bovenstaande punten gaan waarschijnlijk nog niet de lading dekken ;)

Wat je moet weten over sociale media in 2024