Ons online zoekgedrag verandert: Dit is waarom

Online Marketing

Auteur:
Benny
Datum:
June 27, 2024
Leesduur:
9 min

In het afgelopen jaar verloor Google wereldwijd ruim 3 procent van zijn marktaandeel. Zo blijkt uit data van onder andere Statcounter. In sommige landen liep het gebruik zelfs met bijna 10% procent terug. Hoewel dat een klein percentage lijkt, op een marktaandeel van rond de 90%, gaat het om aanzienlijke aantallen. Maar hoe komt dat dan?

No items found.
No items found.
No items found.
Strengere regelgeving

Door de Europese DMA en DSA wet- en regelgeving zijn grote techbedrijven verplicht om jou een standaard browser en zoekmachine te laten kiezen. Zo heb je in de afgelopen maanden de keuze gehad om deze (opnieuw) in te stellen. Voor nieuwe smartphones en computers wordt deze keuze al in het installatieproces meegenomen. Dit leidt ook weer tot (kleinere) verschuivingen in het gebruik en keuzen van zoekmachines. Vooral Bing en DuckDuckGo profiteren van deze keuzemaatregel en zien hun gebruik bijna verdubbelen.

Toenemende concurrentie

Google zelf heeft in het afgelopen jaar zelf ook grote(re) veranderingen doorgevoerd. Organische zoekresultaten hebben meer plaats moeten maken voor gesponsorde zoekresultaten en/of advertenties. Google blijkt namelijk rendabel om op te adverteren. Het gebruik van Google Ads neemt hierdoor toe en daardoor ook de concurrentie onder bedrijven onderling. Het aanbod voor advertentieplekken moest hierdoor ook omhoog. Het resultaat is dat organische zoekresultaten meer naar onder verdwijnen en lastiger zichtbaar zijn.

Ondertussen zit de concurrentie niet stil en zien zij deze verandering ook. Om die reden wordt op social media en communities als Reddit de premium-zoekmachine kagi ook regelmatig gesuggereerd. Deze relatief nieuwe zoekmachine maakt tegen betaling zoeken zonder advertenties mogelijk. Stel je toch eens voor dat zoekgiganten als Google of Bing zo’n maandelijks abonnement aanbiedt. Zou je dat doen?

Opkomst AI

Ook heeft Google te maken met de toegankelijkheid van AI-tools zoals ChatGPT en Microsoft’s CoPilot, om snel en uitgebreid antwoord te krijgen op de meest diepgaande vragen. In plaats van meerdere zoekopdrachten via Google valt een groot deel van je onderzoek te doen via ChatGPT, die het werk zelfs al grotendeels uit handen neemt.

Maar in meerdere landen heeft Google zelf ook een AI-oplossing gelanceerd in de vorm van AI Overview. Een blok bovenaan de zoekresultaten die zelf antwoord geeft op je zoekopdrachten. Dit doet het dan aan de hand van de zoekresultaten, die je anders zelf zou moeten doorlopen. Scheelt je meerdere zoekopdrachten en dus ook gebruik van de zoekmachine.

Daarentegen bleek in de afgelopen weken al dat de resultaten die in AI-overview worden getoond niet altijd even betrouwbaar zijn. Zo stelde een gebruiker aan Google de vraag hoe je kunt voorkomen dat de kaas van je pizza glijdt. Het antwoord? “Voeg wat lijm toe”, volgens Google’s AI Overview. Die dit antwoord toonde op basis van een sarcastische Reddit post van een aantal jaar geleden. En zo zijn er inmiddels meerdere foute -en grappige- voorbeelden. Hoewel AI bijna overal op lijkt te worden toegepast, blijkt het nog niet helemaal ideaal.

Visueel zoeken: Het nieuwe Google voor jongere generaties

Daarnaast zijn we veel visueler gaan zoeken. Simpelweg omdat het kan. Internetverbindingen zijn sneller en databundels groter. Het gebruik van Youtube, Pinterest of TikTok als zoekmachine zijn dan gebruikelijker geworden. Helemaal als het gaat om inspiratie en ideegeneratie. Of voor generaties die niet anders zijn gewend.

Uit onderzoek van Adobe blijkt dat van de Amerikanen 41% procent TikTok wel eens heeft gebruikt als zoekmachine. Onder Gen Z-ers ligt dit percentage nog hoger met 64%. Eén op de 10 geeft zelfs aan meer te vertrouwen op TikTok-zoekresultaten dan op de Google-zoekresultaten.

Maar wat wordt er dan zoal gezocht? Nou, voornamelijk nieuwe trends. Zoals recepten, nieuwe muziek en knutsel- of kledingadvies. Ook als het gaat om productadvies en -reviews ligt het zoekverkeer op TikTok hoog.
En hoewel dit cijfers uit Amerika betreft, zijn dezelfde trends in Nederland te zien. Kijkend naar de trending topics op TikTok in Nederland. Vraag een gemiddelde Gen Z-er waar hij of zij zijn mening op baseert, dan is de kans groot dat TikTok tot de antwoorden behoort.

Ons online zoekgedrag verandert: Dit is waarom

Unison elementen
Wat betekent dit op de lange termijn?

Dat ons zoekgedrag verandert is een feit. De cijfers en ontwikkelingen laten het tenslotte zien. Google is allang niet meer de zoekmachine die enkel zoekresultaten in tekst laat zien en probeert de concurrentie voor te blijven. Tegelijkertijd neemt diezelfde concurrentie toe.

Wat dat voor jou en je bedrijf betekent? Net als Google de concurrentie voor proberen te blijven. Daar helpen we je als Unison graag bij. We bekijken wat je concurrentie doet, maar ook waar zij juist niet te vinden zijn en hoe je potentiële klanten zoekt om die kansen voor jou te benutten en je hierin te kunnen adviseren.

Benieuwd naar hoe jouw potentiële klanten zoeken? We doen graag een vrijblijvende quickscan en geven je hierin advies. Neem dus snel contact met ons op.

Ons online zoekgedrag verandert: Dit is waarom