Het gebruik van social media is gestegen in Nederland

Social Media

Auteur:
Benny
Datum:
January 31, 2024
Leesduur:
4 mins

14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media. Dat is ongeveer 85% van de gehele Nederlandse bevolking. Het aantal neemt nog ieder jaar toe. In 2016 gebruikten 12,3 miljoen Nederlanders een social mediakanaal. Vorig jaar waren dat 14,1 Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van Newcom, dat sinds 2010 ieder jaar de social mediacijfers van Nederland in kaart brengt.
Gemiddeld gezien besteden we bijna 2 uur per dag aan social media en maken we gebruik van 4,4 social media kanalen. In de leeftijdscategorie 20 - 39 jaar ligt dit aantal een stuk hoger, met gemiddeld 6 social mediakanalen. 4 jaar geleden, in 2020, was dat 4,7 social mediakanalen. Destijds werd er gemiddeld 114 minuten aan social media besteed, nu is dat 154 minuten (2 uur en 34 minuten) per dag!

No items found.
No items found.
No items found.
Mentale welzijn en social media

Gen Z’ers (15 - 28 jaar, gemiddeld 166 minuten per dag op social media) en Millennials (29 - 44 jaar, 134 minuten per dag op social media) geven aan minder gelukkig te zijn. Respectievelijk 23% en 24% van deze generaties beantwoord de stelling “Ik voel mij door het gebruik van social media minder gelukkig” met een “eens”. Bij oudere generaties ligt dit percentage niet hoger dan 10%, maar ligt het social mediagebruik ook niet hoger dan circa anderhalf uur.
Oudere social mediagebruikers maken zich dan ook vooral zorgen over de jongere generatie. Vier op de tien vindt dat hun kinderen te veel op social media zitten of denkt dat social media een gevaar zijn voor hun kinderen. 30% van de Nederlanders vindt zelf dat ze te veel gebruik maken van social media en een iets kleiner percentage (28%) probeert zijn of haar social mediagebruik zelf te verminderen.

Social mediagebruik neemt juist toe
De cijfers tonen juist een ander beeld. Bijna alle social mediakanalen nemen juist in gebruik toe. Whatsapp is met 13,4 miljoen gebruikers het meest gebruikte social mediakanaal van Nederland. Gevolgd door Facebook, Youtube (beide 10,1 miljoen), Instagram (8 miljoen) en LinkedIn (5,5 miljoen). Het dagelijkse gebruik groeit vooral bij Instagram en TikTok. TikTok kent 2,6 miljoen Nederlanders die de app dagelijks openen, waar dat er vorig jaar nog 2,3 miljoen waren. Instagram groeide van 4,7 naar 5,1 miljoen dagelijkse gebruikers. Facebook en Youtube bleven nagenoeg gelijk. Waar Whatsapp juist daalde van 11,1 naar 10,7 miljoen dagelijkse gebruikers.
De verschuiving is waarschijnlijk het resultaat van Gen Z die hun toevlucht zoekt in alternatieve apps. Iets minder dan 80% van de jongeren gebruikt de berichtenapp nog dagelijks, waar dat 5 jaar geleden nog 90% was. TikTok en Snapchat groeien daarentegen met bijna 10%. Het TikTok gebruik van diezelfde groep ligt sinds dit jaar hoger dan bij Instagram en is nu op Whatsapp en Snapchat het meest gebruikte social mediakanaal van Gen Z. Het gebruik van Facebook neemt juist in rap tempo af. Minder dan 10% van de tieners tussen de 15-19 jaar opent Facebook dagelijks.

Benieuwd naar het hele onderzoek? Deze is hier onlilne te bestellen!

Hulp bij Social media strategie
Wil jij nou hulp bij het bereiken van de juiste doelgroep op social media? Neem dan contact met ons op. Dan bekijken we samen hoe we jouw merk of boodschap op de juiste manier, via het juiste kanaal, bij de juiste doelgroep kunnen overbrengen.

Het gebruik van social media is gestegen in Nederland

Unison elementen
Het gebruik van social media is gestegen in Nederland