Campagne voeren: van omzet naar winst

Online Marketing

Social Media

Auteur:
Benny
Datum:
May 29, 2024
Leesduur:
5 mins

Online adverteren draait niet alleen om zoveel mogelijk omzet draaien. Een hoge omzet betekent namelijk niet automatisch een hoge winst. Want als je je alleen richt op omzet loop je het risico belangrijke kosten zoals de productie, marketing en verzending over het hoofd te zien en deze kosten kunnen je winstmarge aanzienlijk verkleinen. Zelfs als je veel verkoopt. Door je te focussen op winst in plaats van alleen omzet én rekening te houden met alle bedrijfskosten, kun je je advertentiebudget effectiever inzetten en campagnes creëren die daadwerkelijk bijdragen aan je bedrijfsresultaat.
Om dit te realiseren maken we gebruik van Profitmetrics.

Wat is Profitmetrics?

Profitmetrics is een online tool speciaal ontworpen voor webshops die hun winst willen vergroten. Normaal gesproken richten advertentieplatforms zich op het verhogen van de omzet, maar Profitmetrics gaat een stap verder. Het laat je namelijk sturen op de daadwerkelijke winst. Naast de kosten van de advertenties zelf, houdt Profitmetrics ook rekening met andere belangrijke kosten zoals inkoopprijs, verzending van je producten en andere bedrijfskosten. Door al deze kosten mee te nemen, verschuift de focus van omzet naar daadwerkelijke winst.
Of je nu adverteert op Facebook of via Google Ads, elk advertentieplatform biedt de mogelijkheid om je advertenties te optimaliseren op basis van de waarde die ze opleveren; de zogenaamde conversiewaarde. Dit wordt vaak uitgedrukt als Return On Ad Spend (ROAS), een eenvoudige berekening die laat zien hoeveel omzet je genereert voor elke euro die je aan advertenties uitgeeft. Door gebruik te maken van Profitmetrics veranderen we de aanpak van de traditionele ROAS-strategie in een POAS-strategie (Profit On Ad Spend). Dit betekent dat je advertenties niet langer alleen gericht zijn op het genereren van omzet, maar op het sturen en verhogen van je winstmarge.

Voorbeeld

Klinkt ingewikkeld? Dan pakken we er even een voorbeeld bij:

Stel dat je een webshop hebt die gadgets verkoopt. Je hebt een gemiddelde winstmarge van 33% per verkocht product en om quitte te spelen, kun je maximaal 33% van je omzet aan advertenties uitgeven. Dit betekent dat je een ROAS (verkoopprijs delen doorad kosten) van minstens 3,00 nodig hebt om break-even te draaien.
In je assortiment heb je bijvoorbeeld draadloze oordopjes en smartwatches. De smartwatch heeft een ROAS van 5,00, wat betekent dat elke euro aan advertenties vijf euro aan omzet oplevert. Dit is een prima resultaat. De draadloze oordopjes hebben echter een ROAS van slechts 2,50, wat op het eerste gezicht verliesgevend lijkt.
Maar: hier kijken we alleen naar de verkoopprijs van het product.

Kijken we vervolgens naar de POAS (bruto winst delen door ad kosten) , dan zien we een ander beeld. Hoewel de ROAS van de draadloze oordopjes laag lijkt, blijkt dat voor elke euro die aan advertenties wordt uitgegeven, er 50 cent winst wordt gemaakt. Dit betekent dat de advertentie voor de draadloze oordopjes winstgevend is en zelfs winstgevender dan die van de smartwatch.

In dit voorbeeld is te zien dat het belangrijk is om niet alleen naar de omzet te kijken, maar ook naar de winstgevendheid van advertenties. Door de POAS te berekenen, krijg je een beter beeld van de werkelijke prestaties van je advertentiecampagnes. Er is in dit voorbeeld dan ook nog geen rekening gehouden met de bijkomende bedrijfs- en marketingkosten. Heb je die wel in kaart, dan kunnen ook deze kosten meegenomen worden in de berekening.

No items found.
No items found.
No items found.
Onze aanpak

Wil je het maximale uit je advertentiebudget halen? Met de inzet van Profitmetrics richten we ons op de producten die jou de hoogste winstmarge opleveren, zodat je campagnes niet alleen meer omzet genereren, maar ook daadwerkelijk bijdragen aan een duurzamere en gezondere bedrijfsvoering.
We adviseren je graag gratis en vrijblijvend over de mogelijkheden. Neem contact met ons op. Dan bekijken we samen hoe we jouw budget zo kunnen inzetten dat het daadwerkelijk iets bijdraagt in de winstgevendheid van je bedrijf.

Campagne voeren: van omzet naar winst

Unison elementen

Campagne voeren: van omzet naar winst