5 voordelen van performance max

Online Marketing

Auteur:
Gwen
Datum:
November 11, 2022
Leesduur:
5 mins

Google is al langere tijd stappen aan het maken naar automatisering en dit is dan ook geen verrassende ontwikkeling. Toch is het een geheel nieuwe manier van adverteren. Het is letterlijk ‘one campaign to rule them all’. Dat klinkt tof, maar wat houdt het in en wat betekent dit voor de manier van adverteren?

No items found.
No items found.
No items found.
Wat is Performance Max?

Performance Max is een combinatie van verschillende advertentiemogelijkheden samengevoegd. Deze vorm van adverteren is volledig gericht op kunstmatige intelligentie. Performance Max helpt om de conversies op verschillende advertentiekanalen te vergroten, een interessante tool voor veel marketeers.

Belangrijk is dat Performance Max geen keyword based campagne is maar een audience based campagne. Wat dat wil zeggen? Een keyword based campagne is voornamelijk gericht op zoekwoorden en richt zich dus op een doelgroep die een uitgesproken behoefte heeft aan hetgeen dat in de advertentie wordt aangeboden. Het voordeel hiervan is dat je de volledige regie in handen hebt. Dat ligt anders bij een audience based campagne, waar Performance Max zich op richt. Een audience based campagne richt zich op de doelgroep en kijkt naar bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, demografische kenmerken en websitegedrag. Op basis van deze kenmerken richt de advertentie zich op een doelgroep die nog geen uitgesproken behoefte heeft, maar waarschijnlijk wel interesse heeft óf krijgt. In dit geval bepaald Google wie jouw advertentie te zien krijgt.

Voordelen van Performance Max

Natuurlijk zijn wij meteen aan de slag gegaan met Performance Max en we hebben een aantal mooie voordelen voor je op een rijtje gezet, gebaseerd op onze eigen ervaring!

Specifiek targeten van doelgroepen. Eén van de belangrijkste en krachtigste functies van Performance Max is dat je doelgroepen kunt aanmaken die je heel specifiek kunt targeten. Hier kun je verschillende zaken combineren tot je het juiste segment hebt gemaakt. Dit doe je door te kijken naar interesses, demografische gegevens, bezochte websites, waar eerder op is gezocht of door je doelgroep te matchen met bestaande klanten. Dit geeft Google, en dus jou, de mogelijkheid om potentiële klanten te vinden die je op de juiste manier kunt benaderen via een Performance Max-campagne.

Conversiewaarde verhogen. Omdat Performance Max zich richt op alle advertentiemogelijkheden van Google is dit een slimme manier van adverteren. Performance Max sluit naadloos aan op de huidige filosofie van Google dat zich richt op automatisering. De meeste Performance Max campagnes krijgen voorrang op andere advertentiemogelijkheden, dat maakt dat Performance Max op dit moment een hele interessante tool is om in te zetten.  

Nieuwe klanten aanspreken. Doordat Performance Max is gericht op audience based campagnes spreek je mensen aan die nog geen uitgesproken interesse hebben in het aangeboden product of dienst. Er wordt een doelgroep aangesproken die volgens Google wel interesse heeft maar dat zelf nog niet weet. Een perfecte manier om nieuwe klanten te werven of meer naamsbekendheid op te bouwen. Nog een nieuwe functie binnen Performance Max is de mogelijkheid om meer te bieden op nieuwe klanten. Dat wil zeggen dat je je tarief verhoogt voor nieuwe klanten. Dit kan interessant zijn voor producten met weinig terugkerend verkeer of producten waarbij de binding lager ligt.  

5 voordelen van performance max

Het automatiseren van marketingwerkzaamheden. Laat Google het werk doen, maar heb wel geduld. Bij Performance Max gaat Google de eerste weken bezig met de ideale samenstelling van jouw audience. Hierdoor kom je erachter wat het beste werkt. In veel gevallen word je geduld beloond. Als de juiste samenstelling is gevonden dan doet Performance Max de rest voor je en houd je als digital marketeer meer tijd over voor andere kanalen en campagnes. Win-win dus

Werkt goed in combinatie met shopping. Een ander voordeel van Performance Max ligt bij de shopping advertenties. Uit onze ervaring blijkt dat Performance Max in combinatie met Shopping ervoor zorgt dat de kosten per conversie gemiddeld genomen een stuk lager liggen ten opzichte van de standaard Shopping Campagnes die al liepen.

Kort gezegd is Perfomance Max een combinatie van Google Shopping, display-, video- en tekstadvertenties.

Pascal
Unison elementen
Wat heb je nodig voor een goede campagne middels Performance Max?

Google Ads verlangt naar nog meer datafeed, tekstuele- en visuele input en gaat daarom volledig zelfstandig aan de haal met het maken van content. Eén ding is zeker, deze content is essentieel:
Video’s van minimaal 10 seconden is wenselijk, maar niet verplicht. Google zal, wanneer je geen video uploadt, automatisch zelf een video genereren door middel van de door jou ingevoerde assets. Om dit te voorkomen kun je beter zelf een video toevoegen, zo houd je zelf de regie over je video. Verder zijn afbeeldingen, logo's en pakkende teksten nodig voor de campagnes.

Nadelen van Performance Max

We hebben ons best moeten doen om wat te vinden, maar toch is er ook een nadeel aan Performance Max. Je hebt namelijk minder inzicht in data en je kunt minder directe controle uitoefenen op campagnes. Google handelt hier volgens het principe zolang jij je doel behaalt, maakt het niet uit wat er achter de schermen gebeurt. Dit hoeft niet erg te zijn, maar voor de mensen onder ons die de controle graag volledig zelf in handen hebben, kan dit natuurlijk wel een dingetje zijn.

Met alle voor- en nadelen op een rij zijn wij er wel over uit dat Performance Max een belangrijke rol gaat spelen én al speelt, bij het adverteren via Google. Performance Max biedt zeker een meerwaarde, vooral wanneer er meerdere assets beschikbaar zijn. Denk hierbij een toffe foto’s, video’s, scherpe teksten, logo’s, doelgroepen en landingspagina’s. Deze kunstmatige intelligentie zal steeds belangrijker worden.

5 voordelen van performance max